Ofte stillede spørgsmål

Greb & Knopper

Hvad er et CC-mål?

CC-mål er ganske enkelt afstanden målt fra centrum af det ene skruehul til centrum af det andet skruehul i lågen, skuffefronten eller på grebet. Det kaldes også nogle gange for centrum/centrum-mål, og målene angives altid i millimeter.

Knopper har naturligvis ikke noget CC-mål, da de kun har ét skruehul. Hvis du har et køkken eller en kommode, hvor der tidligere har været monteret beslag, eller hvis dine låger er forborede til greb, kan du nemt måle CC-målet for at finde nye greb, der passer perfekt til dit møbel!

CC-mål følger en standardramme, hvor alle mål er delelige med industristandarden på 32 mm, f.eks. CC64, CC96 og CC128. Der findes dog enkelte ældre mål, som er mere sjældne i dag, såsom CC78 og CC87.

👉 Tip! Hvis det er svært at måle fra hullernes midtpunkter, kan et trick være at måle fra den ene huls inderkant til den anden huls yderkant – resultatet bliver det samme!

Er skruer inkluderet ved bestilling af greb og knopper?

Absolut! Skruer med M4-gevind skal altid medfølge ved bestilling af greb og knopper, hvor skruer er nødvendige for monteringen! Hvis bestillingen vedrører et møbelbeslag, der også kræver en anden type skrue til monteringen, skal disse også medfølge i leveringen! Under alle greb og knopper skal der desuden være et felt, hvor du kan angive tykkelsen på dine låger eller skuffer, så vi kan tilpasse skruelængden, så skruerne passer perfekt, når de når hjem til dig!

Tip! Hvis du har tænkt dig at montere en knap på væggen i stedet for på en kommode eller i køkkenet, så giv os gerne besked ved bestillingen, så sender vi et skruestift i stedet for en M4-skrue! Skruestiftet gør det muligt at montere enhver knap med M4-gevind direkte i væggen, så den kan fungere som en knage!

Har I lædergreb eller læderomviklede greb i andre c/c-mål, såsom c/c 87 eller c/c 192?

Det er ikke noget, vi har på lager i dag, men vi er meget fleksible med vores lædergreb, og stort set alle greb i butikken kan få en valgfri læderhåndtering! Hvis du ønsker læderomviklede greb i c/c 87 eller c/c 192, er det intet problem, og hvis du har idéer til at omvikle et andet greb, ordner vi også gerne det! Vi tilbyder i øjeblikket fire forskellige læderfarver: sort, brun, cognac og natur, og de kan læderomvikles på hvilke som helst greb! Vi tager meget gerne imod specialbestillinger og personlige idéer og fremstiller unikke lædergreb til vores kunder! Kontakt os gerne med dine tanker og idéer, så finder vi en løsning sammen!

Hvilket metal er der i grebene og knopperne?

De fleste greb, der er angivet som værende fremstillet i metal, er lavet af en zinklegering, der ofte går under navnet Zamak. Dette er det mest almindelige metalvalg, når det gælder køkkengreb og køkkenknopper. Hvis et greb eller en knop er fremstillet i et andet materiale, angives det som regel ved produktet. For eksempel har vi mange køkkengreb i messing, knopper i porcelæn samt beslag i aluminium og træ. Bemærk også forskellen på beslag, der er rustfri, og dem, der blot har en rustfri look, samt forskellen på messing og messingfarvet finish.

Hvis du er meget overfølsom over for nikkel, bør du undgå køkkenbeslag i den almindelige zinklegering. Næsten alle vores beslag har dog en overfladelakering, hvilket betyder, at du sjældent rører direkte ved metallet. Men hvis du stadig er usikker, anbefaler vi vores nikkelfri sortiment af greb og knopper!

Hvordan plejer jeg mine lædergreb på den bedste måde?

Læder er et naturmateriale, og intet lædergreb er helt ens. Vores læderloops, læderomviklede greb, greb med korssting og greb med læderstykke er alle fremstillet af Eco-certificeret, svensk læder fra Tärnsjö Garveri. Læderet fra Tärnsjö Garveri er af meget høj kvalitet og fungerer rigtig godt som greb på kommoder, køkkener og garderober. Dog er læder også et materiale, der naturligt ældes og påvirkes af lys, fugt og slid. Selve læderet er mættet og har derfor en meget lav absorberingsevne over for fugt, men kan dog mørkne ved gentagen kontakt med væske. Vores leverandører af lædergreb anbefaler som udgangspunkt ikke nogen speciel pleje, men hvis du ønsker at friske dem op efter en tid, kan almindelig læderpleje til møbler anvendes. Vi mener dog, at en stor del af charmen ved lædergreb er den naturlige patina!

Hvordan plejer jeg mine metalgreb på den bedste måde?

Vi har greb og knopper i mange forskellige metaller, og de fleste beslag er lakerede ovenpå finishen for at beskytte overfladen og modvirke ældning. Dette betyder, at du aldrig behøver at pudse eller vedligeholde grebene på anden vis. Tværtimod anbefaler vi, at du kun rengør vores metalgreb og -knopper med vand og opvaskemiddel for at beskytte overfladelakken.

De fleste af vores messinggreb har også en klar lak, der forhindrer messingens naturlige patinering, så du slipper for at pudse dem. Her anbefaler vi ligeledes kun vand og opvaskemiddel til rengøring og aldrig nogen messingpuds, såsom Häxans, da dette kan fjerne lakken og gøre grebene plettede. Vi tilbyder dog også ulakerede messinggreb, da nogle foretrækker messingens naturlige patina. På disse greb kan der anvendes pudsemiddel til at polere messingens overflade efter behov.

Hvordan plejer jeg mine trægreb på den bedste måde?

Vores greb og knopper i eg, bøg, kirsebær, fyr, valnød og andre træsorter er i de fleste tilfælde lakerede fra snedkeriet. Efter at træknoppen eller trægrebet er formet, påføres en tynd klar lak for at beskytte mod fugt og andre ydre påvirkninger. Dette betyder, at du aldrig behøver at oliere træet eller vedligeholde det på anden vis.

Dog bør man huske, at træ er et naturmateriale med en naturlig ældningsproces, hvilket kan medføre ændringer og/eller mørkning over tid. Desuden kan forskellige træsorter og selv forskellige dele af træet have forskellige forudsætninger, hvilket kan påvirke, hvor hurtigt ændringen sker. For at beskytte overfladelakken og sikre en lang levetid på dine træbeslag anbefaler vi derfor, at du kun rengør trægreb med vand og opvaskemiddel.

Passer jeres køkkengreb til mit IKEA-køkken?

Absolut! Greb til køkken, garderobe, kommode osv. følger en standard, når det kommer til c/c-mål (afstanden mellem skruehullerne), hvilket er det samme hos alle køkkenleverandører på markedet. Dog angiver IKEA ikke altid de samme målangivelser for deres greb som eksempelvis Marbodal eller Ballingslöv. Nogle kategoriserer deres greb efter den samlede længde på beslaget i stedet for c/c-målet, men hvis du kigger efter c/c-målet under produktet, vil du som regel se, at de stadig følger standarden.

Så absolut, hvis du har et køkken fra HTH, Kvänum, IKEA, Marbodal, Ballingslöv, Nordanro, Epoq, Kvik, Vedum eller en anden af markedets køkkenleverandører, kan du købe greb og knopper hos os!

Hvordan monterer jeg grebene i mit nye køkken?

Mange tror, at det kræver en snedker at montere greb på køkkenlåger, men det er faktisk slet ikke så svært! For at montere greb på en skuffe eller en låge kræves kun få værktøjer, som de fleste gør-det-selv-folk allerede har derhjemme – nemlig en skruetrækker og eventuelt en boremaskine. Hvis der allerede sidder køkkengreb på dine skabslåger, kan du nemt skrue dem af med en stjerneskruetrækker og derefter fastgøre dine nye greb med de skruer, der følger med i leveringen.

Hvis dit køkken derimod er helt nyt, og lågerne ikke er forborede, skal du først lave huller. Her kan du med fordel bruge en praktisk markeringsskabelon til greb, som hjælper med at markere de præcise huller på skuffefronter og låger. Derefter borer du hullerne ved markeringen med en 4 mm bor og monterer grebet ved hjælp af en skruetrækker og de medfølgende M4-skruer.

Hvilket c/c-mål anbefaler I?

Når det kommer til valg af c/c-mål, er det egentlig kun et spørgsmål om personlig smag. Hvis du alligevel ønsker et tip, så er c/c 96 mm og c/c 128 mm rigtig gode valg, da der findes mange greb i disse størrelser. Ved at vælge et mere standardiseret mål har du et bredere udvalg af greb, hvis du ønsker at udskifte dem i fremtiden!

Hvor bliver jeres produkter fremstillet?

Vores produkter fremstilles over hele verden. En stor del produceres i Sverige, men vi har også produkter, der bliver fremstillet i Tyskland, Østrig, USA, Polen, Spanien, Italien, Kina og Finland. Hvis du har spørgsmål om en specifik vare, er du altid velkommen til at spørge os!

Bestil skuffeindretning efter mål

Hvordan bestiller jeg måtilpassede produkter?

Sådan bestiller du vores måtilpassede produkter:

1. Mål din skuffe så præcist som muligt i både bredde og dybde. Bredden måles fra side til side (f.eks. højre til venstre), og dybden måles fra for til bag i skuffen.
2. Kig i tabellerne på vores måtilpassede produkter for at finde det interval, der passer til dine mål.
3. Vælg det breddeinterval, der passer til din skuffe, og indtast dine mål i feltet under "Læg i kurv".

Synes du, det er svært at måle og forstå breddeintervallerne? Ingen panik! Send os gerne en e-mail på kontakt@itsdesign.se eller ring til os på +4613-10 10 05, så hjælper vi dig gerne!

Hvad betyder breddeinterval?

Hvad betyder breddeinterval?

Breddeintervallet for en artikel angiver de mål, inden for hvilke vi kan tilpasse bredden på skuffeindretningen. For eksempel har bestikindsatsen Visio et breddeinterval på 375-430 mm. Det betyder, at vi kan tilpasse bredden, så den som minimum bliver 375 mm og som maksimum 430 mm – og alle mål derimellem er også mulige.

Disse mål skyldes, at vi modtager bestikindsatsen i en standardbredde på 430 mm (maksimal bredde). Når vi tilpasser den, kan vi skære den ned til minimum 375 mm uden at ødelægge nogen af rummene i indsatsen.

Hvis din køkkenskuffe har en indvendig bredde på for eksempel 398 mm, passer dette mål inden for intervallet 375-430 mm, hvilket betyder, at du skal vælge dette breddeinterval ved bestilling.

Dybden (fra for til bag i skuffen) på vores bestikindsatser forbliver dog den samme, uanset hvilket breddeinterval du vælger. Alle Visio-bestikindsatser kan tilpasses fra 440 mm op til 523 mm i dybden. Så hvis din skuffe har en dybde mellem 440 mm og 523 mm, vil indsatsen passe perfekt.

Kan jeg vælge, hvordan ruminddelingen skal være i min skuffe?

Desværre kan du ikke selv vælge, hvordan ruminddelingen i skuffen skal være. Vi producerer ikke selv produkterne og har derfor ikke indflydelse på, hvordan skufferne er designet. Vores måtilpasning sker omkring rummene i indsatsen og påvirker derfor ikke, hvilke rum der bliver tilbage.

Har jeg fortrydelsesret på måtilpassede produkter?

Ifølge loven har man ikke returret på måtilpassede produkter, da de betragtes som specialbestillinger. Dog har vi i visse tilfælde valgt at tage måltilpassede produkter retur for at sikre, at vores kunder føler sig trygge ved at handle hos os. Hvis målene er meget specielle, og bestikindsatsen eller måtten ikke kan genbruges, kan vi desværre nogle gange ikke kreditere varen eller kun kreditere 50 % af den oprindelige værdi. Kontakt os gerne, hvis du er i tvivl, inden du bestiller.

Kan jeg sende en skitse af, hvordan jeg ønsker min skuffe?

Desværre producerer vi ikke selv bestikindsatserne, men køber dem færdige i forskellige mål og farver. Derefter tilpasser vi kanterne, så de passer til de fleste skuffer på markedet, men vi har ikke mulighed for at ændre ruminddelingen eller modellerne.

Hvis du har specifikke ønsker til, hvordan din skuffeindretning skal se ud, anbefaler vi dog vores træinredningsserie Bas, hvor du kan kombinere moduler, præcis som du ønsker. Har du en idé om, hvordan du vil have din træindretning, men synes det er svært at finde den rette løsning? Kontakt os, så hjælper vi dig gerne med et forslag!

Levering

Hvor lang leveringstid kan jeg forvente?

Da vi sender næsten alle vores produkter direkte fra leverandøren, kan vi tilbyde en leveringstid på 1-3 hverdage inden for Sverige. Hvis produktet derimod er en bestillingsvare, vil den forventede leveringstid være angivet under produktet i webshoppen. Hvis en vare midlertidigt er udsolgt, kontakter vi dig hurtigst muligt med information om leveringstiden via telefon eller e-mail.

Kan jeg afhente/se jeres produkter i en fysisk butik?

It's Design er i dag udelukkende en webshop, og vi har ingen fysisk butik eller udstilling til at vise vores produkter. Dog har vi et lager i Linköping, hvor vi sender næsten alle ordrer fra, og du er meget velkommen til at komme forbi for at se produkterne eller afhente din ordre!

Hvis der er et specifikt produkt, du gerne vil se, kan du give os besked på forhånd, så vi kan tage det frem fra emballagen, så du kan mærke og se det på stedet. Ønsker du at afhente din ordre og samtidig undgå eventuelle fragtomkostninger, kan du vælge "Afhentning i Linköping" som leveringsmulighed i kassen.

Bemærk, at afhentningsadressen er en anden end vores officielle firmaadresse:
It's Design c/o Linfalk AB Fågelögatan 2 582 78 Linköping (Torvinge industriområde i Linköping)

Jeg har valgt leveringsmetoden "Afhentning i Linköping". Hvornår kan jeg hente mine varer?

Vi pakker ordrer hele dagen, så din bestilling vil senest være klar til afhentning dagen efter. Hvis du kommer forbi vores lager, og vi endnu ikke har nået at pakke din ordre, gør vi det med det samme på stedet. Ønsker du at afhente dine varer kort tid efter, at du har lagt din bestilling, kan du sende en e-mail eller ringe til os, så sørger vi for, at alt er klart, når du ankommer.

Bemærk, at afhentningsadressen er en anden end vores firmaadresse:
It's Design c/o Linfalk AB Fågelögatan 2 582 78 Linköping (Torvinge industriområde i Linköping)

Kan jeg få hurtigere levering?

Absolut! Hvis du vælger leveringsmetoden "expressfragt" i kassen, sender vi din ordre samme dag, hvis den er modtaget inden kl. 14:00 på en hverdag. Hvis bestillingen lægges i weekenden, prioriterer vi din ordre om mandagen.

Dette gælder dog kun lagervarer. Hvis en eller flere af de bestilte produkter har en afvigende lagerstatus, f.eks. 2-4 uger, gælder den angivne leveringstid for disse varer.

Betaling

Hvordan betaler jeg for min bestilling?

I kassen kan du vælge at betale via Klarna eller PayPal. Klarna tilbyder fakturabetaling, kortbetaling og delbetaling.

Retur & reklamation

Kan jeg returnere min ordre, hvis jeg ikke er tilfreds?

Absolut! Ifølge loven om fjernsalg har du ret til at fortryde dit køb inden for 14 dage, og det gælder naturligvis også hos os! På beslag (greb, knopper, dørhåndtag, møbelbeslag og knager) tilbyder vi endda en forlænget returret, så du har i alt 30 dages åbent køb. Dette giver dig mulighed for at vurdere, om stilen passer til dine køkkenlåger, hvilket c/c-mål der føles rigtigt, eller om knopperne passer til din kommode. Hvis du ønsker at returnere en vare, bedes du kontakte os først, så guider vi dig gennem returprocessen.

Et undtagelse fra returretten gælder dog for måtilpassede og specialbestilte skuffeindsatser. Vi tilpasser bestikindsatser og krydderiskuffer efter dine præcise mål, og i disse tilfælde gælder fortrydelsesretten ikke, da det er en specialbestilling. Hvis der er sket en fejl i leveringen eller en forkert måling, så kontakt os alligevel – vi vil altid gøre vores bedste for at finde en løsning!

Hvordan laver jeg en retur?

For returer inden for Sverige: Hvis du ønsker at returnere dine produkter, bedes du kontakte os, så sender vi en returlabel via e-mail. Sæt returlabelen på pakken og aflever den hos dit nærmeste Schenker- eller PostNord-udleveringssted. Vedlæg gerne returformularen med returårsagen. Når vi registrerer din retur, fratrækker vi 59 kr. fra din kredit for returfragt.

For returer uden for Sverige: Kontakt os, så hjælper vi dig med returinformation.

Jeg har foretaget en retur, hvornår får jeg min tilbagebetaling?

Vi registrerer returer, så snart de ankommer til os, og tilbagebetalingen sker på samme måde, som betalingen blev foretaget. Hvis du har betalt via Klarna, vil tilbagebetalingen ske gennem Klarna, og det samme gælder for Swish. Hvis du ikke har modtaget nogen besked om din retur inden for 14 dage, bedes du kontakte os, så undersøger vi sagen.

Koster det noget at returnere et produkt?

Desværre har vi i øjeblikket ikke mulighed for at tilbyde gratis retur, så der fratrækkes et gebyr på 59 kr. ved en registreret retur fra Sverige. Hvis du som kunde har en billigere fragtløsning, er du naturligvis velkommen til at benytte dit eget fragtfirma eller en anden aftale.

Min vare var beskadiget, hvad gør jeg nu?

Øv, det er virkelig ærgerligt, men desværre kan det ske, at vores produkter bliver beskadiget under transporten.

Hvis du modtager en beskadiget vare, bedes du kontakte os hurtigst muligt med information og billeder af skaden. Dette gør det nemmere for os at erstatte den beskadigede vare hurtigst muligt samt at indsende en anmeldelse til vores fragtfirma.

Hvis din vare er beskadiget, kan du kontakte os på:

kontakt@itsdesign.se
+4613-10 10 05

Øvrigt

Hvor i Sverige holder I til?

Vi har i dag lager og kontor i Linköping, Östergötland. Vores lager ligger hos vores leverandør Linfalk på Fågelögatan 2 i Torvinge industriområde uden for Linköping.

Kan jeg købe fra It's Design i en fysisk butik?

I dag findes vi kun online som en webshop, men hvis du er i nærheden af Linköping, er du altid velkommen til at afhente din bestilling og se vores produkter på vores lager på Fågelögatan 2 i Torvingeområdet.

Har I tilbud under Black Friday?

Det har vi! Under Black Week har vi udsalg i vores webshop, og efterspørgslen på produkterne plejer at være meget større netop under Black Friday og frem til julehandelen slutter ved årsskiftet. Derfor anbefaler vi, at du, hvis du vil være sikker på at modtage dine varer inden jul, tilmelder dig vores fortrinsret til Black Week.

Jeg er blogger/influencer og vil gerne lave et samarbejde med jer. Hvordan går jeg videre?

Hvor spændende! Du er meget velkommen til at sende os en e-mail (kontakt@itsdesign.se) og fortælle lidt mere om dig selv og hvordan du arbejder med sociale medier, så kontakter vi dig!

Hvad er åbningstiderne for jeres lager?

Vores lager har åbent på alle hverdage mellem kl. 8.00-16.00, undtagen fredage, hvor vi lukker kl. 15.00. I disse tidsrum er du velkommen til at hente dine bestillinger!

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.